Portfolio – At stå frem og skille sig ud

Portfolio – At stå frem og skille sig ud

Når man er (jobsøgende) grafiker forventes det, at man er i besiddelse af et porfolio. Det er klart den bedste måde, at fremvise sine evner, kompetencer eller kvalifikationer. – Hvad kan man, og hvilke opgaver har man arbejdet med?

Mens man uddanner sig til mediegrafiker er det et krav fra skolen, at man arbejder med at lave et portfolio, da det skal medbringes, hver gang man har et obligatorisk skoleforløb eller skal til svendeprøve.
Og det er bestemt ikke en dårlig ting, da man så med tiden får mere og mere portfolio-erfaring.

Skruen uden ende

Et portfolio kan laves på uendeligt mange måder, og der er ikke nogen endelig opskrift på det. Desværre har jeg fundet ud af, at man som grafiker sjældent bliver tilfreds med sit eget portfolio. Det har jeg erfaret både fra mig selv, men også fra andre grafikere jeg har snakket med.
Og det er såmænd ikke indholdet, jeg er utilfreds med. Det er jo svært at ændre på, hvilke opgaver man får på en arbejdsplads. Det er mere hvordan man præsenterer det! Jeg får hele tiden ny inspiration, og har lyst til at afprøve alle mine nye idéer på mit eget portfolio.

Mit eget portfolio på www.anjahenriksen.dk

Forberedelser til portfolio

For ikke at bruge alt for lang tid på blot at prøve sig frem, bør man finde ud af, i hvilken sammenhæng portfoliet skal bruges. Er det til at søge ind på et studie, til at finde en læreplads eller til at finde et job. Overvej også, om du ønsker det skal  være et online portfolio eller et fysisk portfolio.

Det kan også være værd at overveje, om det skal tilpasses hver gang du skal til en samtale. Det er ikke sikkert, en web-virksomhed finder det interessant, at se hvilke opgaver du har haft inden for fremstilling af visitkort. Alligevel kan det være værd at vise, at du har haft en bred berøringsflade, og været vant til at arbejde med forskellige typer projekter.

Jeg er sikker på at mange virksomheder også finder det nyttigt, hvis de kan læse en kort beskrivelse om personen bag et lækkert portfolio. Man bør gennem tekst (og billeder…) kunne fornemme din personlighed, dog behøver du ikke udlevere hele din livshistorie! KISS – Keep it simple stupid! :)

Husk også, at det altid er vigtigt, at holde portfoliet up-to-date. Hvis dit portfolio ligger online, vil jeg derfor råde dig til, at ligge det i et CMS, da det klart vil være nemmere at holde løbende opdateret.

10 gode råd til online portfoliofremstilling

  • Læg vægt på opgaverne i dit portfolio
    Det er dit portfolio der bør være i fokus, og ikke en masse lir og design på dit site
  • Nem navigation er alfa og omega
    På ethvert site, bør navigationen være ligefrem. Og med et portfolio hvor man forsøger at vise sine evner og kvalifikationer, er det ikke mindre vigtigt.
  • Gør det nemt at kontakte dig
    Det skal være nemt fra dit site, at finde dine kontaktinfo! Som minimum bør der være en mailadresse, men for din egen skyld, så læg et telefonnummer ind!
  • Tilbyd lidt personlig information
    Dit portfolio er til for at sælge dig. Derfor er det vigtigt at du deler andet end dit arbejde, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Men husk, less is more!
  • Et online portfolio, skal være nemt at opdatere!
    Brug for din egen skyld et CMS, så det er nemt at dele nye projekter. Du får det højst sandsynligt ikke gjort, hvis det tager ½ dag hver gang.
  • Vis kun dit bedste arbejde
    Du behøver ikke vise ALT du nogensinde har designet. De fleste orker alligevel ikke at kigge det hele igennem. Højst 12 projekter i hver kategori – det er rigeligt.
  • Del dine sociale netværk
    Du kan vælge at linke til de sociale netværk du bruger; Twitter, LinedIn, Facebook, Google+. Men gør det kun, hvis de er professionelle. En profil fyldt med festbilleder og lignende gør intet godt for dig!
  • Gør det muligt at downloade dit CV og portfolio
    Hvis du tilbyder et download på dit site, kan det gøre det nemmere for de personer der skal tage beslutningen om ansættelse. Sørg for at portfoliet er professionelt og komplet, men vær ikke bange for at gøre det personligt og kreativt.
  • Kategoriser dit portfolio
    Kategorier gør det lettere for virksomheder, at se din erfaring med specifikke projekter, de har evt. brug for hjælp til.
  • Et portfolio skal adskille dig fra dine konkurrenter
    Se på hvad andre gør, og gør så noget andet! Det betyder ikke, at du skal lave noget helt unikt, men du ønsker heller ikke at blive forvekslet med en konkurrent! Du bliver aldrig bedre end dine konkurrenter, hvis alt du ligger op, ligner en kopi af deres portfolio…

Jeg selv bliver nok aldrig helt færdig med mit portfolio, da jeg konstant får nye idéer og ny inspiration…
Det næste skridt på vejen vil være at lave et fremvisningsportfolio til min nye iPad, og en mulighed for download af et resumé på min hjemmeside!

Jeg har her fundet nogle online portfolier, jeg synes er præsenteret på en spændende måde:
ARIAS      Malene Hald      Jared      Camellie      Pernille Rud      Tommy Torpegaard

Har du nogle erfaringer med portfolio, eller nogle gode råd du vil dele, så skriv en kommentar

Posted under Grafik by

5 Responses


Læg en kommentar

Name Your Message
Email Website * We know you have something to say