Spørg en mediegrafiker

Spørg en mediegrafiker

For et halvt års tid  siden, var der en elev fra Vejle Idrætsefterskole, Kathrine Børsting, som henvendte sig til mig, da hun var ved at skrive OSO om det at være mediegrafiker og derfor havde brug for et interview, med en levende én af slagsen.
Jeg vil hellere end gerne hjælpe, hvis nogle har spørgsmål til uddannelsen eller jobbet som mediegrafiker

Jeg havde selv mange overvejelser da jeg skulle vælge uddannelse, så tænker jeg vil dele Kathrine’s spørgsmål med andre.
Derfor bringer jeg herunder interviewet:

Hvad er en mediegrafiker?

En mediegrafiker er en håndværker, som formår at omsætte en virksomheds/kundes idé til effektfuld markedsføring og branding. Det være sig både på et visitkort og i en folder, men også på hjemmesider og på logodesign.
For en mediegrafiker handler det om, at være dygtig til, at kunne forstå, hvor kunden vil hen med sit budskab, og kunne omsætte dette til et effektfuldt visuelt design. Derfor er det en fordel, hvis man besidder en kreativ side.
Det er dog også vigtigt at kunne være ”rådgiver” for kunden om hvad der kan fungere, og forventningsafstemme med ham/hende, da du så sparer dig selv for unødigt arbejde, som kunden ikke bryder sig om.

Hvad kræver det at være mediegrafiker?

Rent uddannelsesmæssigt kan du blive mediegrafiker direkte efter 9. Klasse. Mine erfaringer siger mig dog, at det ABSOLUT ikke er en ulempe først at have taget en gymnasiel uddannelse, da du derved kan have en helt anden forståelse for verden omkring dig, og måske have nemmere ved at koble ting sammen og være kreativ på en mere ”voksen” måde.
For at blive mediegrafiker skal du også have en uddannelsesaftale/læreplads inden du går i gang, og det kan være lidt nemmere at finde, hvis du ikke er helt helt ung.
Alternativt kan du søge optagelse på uddannelsen via skolerne, som har et vist antal kvotepladser, som de kan optage elever på, som ikke har en uddannelsesaftale. Dette gøres typisk gennem nogle samtaler og tests, men kan variere fra skole til skole. Hvis du efter grundforløbet stadig ikke har fundet en læreplads, får du tilbudt at begynde i skolepraktik, hvorfra man også kan færdiggøre uddannelsen.

Hvilke opgaver kan en grafiker få?

En mediegrafikers opgaver varierer MEGET! Og der er stor forskel på, hvad du kommer til at lave alt efter hvor du kommer i lære eller får job. To personer i samme klasse, kan nærmest have to ”forskellige” uddannelser, når de
er færdiguddannede. På skolen lærer du et bredt udsnit, lige fra webdesign og lidt html- og CSS-kodning til trykprocesser og farvestyring. Men det er først når du kommer ud på din læreplads og i ”det virkelige liv” du specialiserer dig. For mit vedkommende er jeg uddannet inden for trykverdenen, hvor jeg ved en del om storformatprint, digital tryk og også berørt offsettryk.

I mit nuværende virke som Graphic Designer hos JACK & JONES sidder jeg med mange opgaver, lige fra design af PowerPoint og kataloger til rentegning af skitser i Illustrator og klargøring af fotos til websitet samt beherskelse af et større CMS.
Som freelancer laver jeg også dekoration af vægge til forskellige virksomheder, hvor jeg rådgiver kunderne til, hvad der er muligt i storformat, men også logodesign og fremstilling af visitkort kan komme på mit CV fra den type arbejde.

Hvor lang tid tager en grafisk opgave?

En opgave kan tage alt fra en halv time til et halvt år eller mere. Det kommer i høj grad an på, hvor mange korrekturgange man har med kunden, eller om det bare handler om at få tingene klar.
Et visitkort kan man hurtigt lave klar, og nogle opgaver slutter aldrig. Fx hvis man som grafiker arbejder med web, kan man pludselig ende med at stå for vedligehold af en hjemmeside, og deved er det jo en opgave uden en ende som sådan. Derfor er det meget svært at sætte tid på.

Hvad hvis kunden ikke kan lide ideen?

Du kan ikke have et helt arbejdsliv som grafiker uden at opleve at en kunde ikke kan lide det arbejde du har lavet – i første omgang 😉 Allerede mens jeg stod i lære, var jeg ude for, at jeg gentagne gange skulle komme med nye grafiske udkast til kunder. Nogle kunder er selvfølgelig sværere at stille tilfredse end andre, men oftest er det fordi de ikke forstår at formidle deres idéer, eller at jeg som grafiker ikke har opfanget det korrekt eller forventingsafstemt med kunden.
Derfor er det ekstremt vigtigt at man på forhånd ved hvad kunden ønsker at få ud af den grafiske hjælp de betaler for hos en mediegrafiker.
Under alle omstændigheder er man jo nødt til at ændre i det første layout man har lavet, hvis kunden ikke bryder sig om det, men gør dig selv den tjeneste, at holde et nyt møde, hvor det bliver mere klart, hvad kunden ønsker – forbered dig til mødet med en tjekliste og nogle spørgsmål omkring kundens idéer og hvad de godt kan lide/ikke kan lide.

Hvilken type grafik sælger godt?

Dette er lidt svært at svare på, da det kan skifte fra én branche til en anden. Men den fælles tendens lige nu, er at nærmest alt skal online, hvis man vil være med på moden. Det kan være alt fra QR-koder til i-Paper, virksomheds-profiler på Facebook, virtuelle visitkort og hjemmesider/webshops.
Der er dog stadig behov for logoudvikling og katalogfremstilling, men i mindre grad end tidligere. Storformat som skilte, bannere og messeudstyr bliver dog også stadig brugt.

Hvad fylder mest for en grafiker: Det kreative eller det tekniske?

Hvis du med det tekniske mener de regler og normer der er opstillet for et godt design, er det mindst ligeså vigtigt som dét at være kreativ. De grafikere som er ekstremt kreative, kan indimellem nok føle sig begrænset af reglser som ”AIDA-modellen” og gestaltlovene. Men disse regler er vigtige at overholde for at få klare budskaber frem, så jeg synes i høj grad det tekniske fylder en del.
Hvis du mener det tekniske i forhold til at mestre programmerne (InDesign, Photoshop, Illustrator og DreamWeaver), så er det da selvfølgelig også væsentligt, men for de fleste vil det ikke være svært at lære.
Og når først du har lært disse programmer vil du føle dig helt vildt dårlig til Microsoft Office, fordi du dér vil føle dig begrænset ift. Kreativ udfoldelse! Så dine kreative evner er også vigtige, fordi det er det, som kan få dig til at skille dig ud, når du søger job eller læreplads.

Hvad er jobmulighederne for grafikere?

Efter min overbevisning, og når jeg kigger på den klasse jeg selv gik sammen med, er mulighederne for job efter endt uddannelse rigtig gode.
Fordelen ved denne uddannelse er, at der kun bliver uddannet grafikere efter efterspørgslen, da man skal have en læreplads. Så der bliver ikke uddannet 700 på landsplan om året (nok nærmere 200-250).
I min klasse var vi 18 der dimmitterede i februar 2012, og pt. står kun 2 uden job. Det må siges at være god statistik i disse tider J

Hvor får du inspirationen fra?

Personligt samler jeg meget inspiration på nettet, både fra blogs, online magasiner og twitter, hvor der er meget hjælp at hente fra ligesindede, hvis man får brug for det. Jeg får også mange inputs når jeg blogger
på www.pixelpigen.dk, men også når jeg rejser til storbyer især, hvor markedsføring som regel altid er med helt fremme.
Derudover fotograferer jeg en del med digitalt spejlreflekskamera, og det er også med til at stimulere mit kreative gen.

Hvad er dit grafiske speciale?

Jeg er uddannet på et mindre trykkeri, hvor jeg har stået for produktion af digital tryk. Jeg har også i travle tider været med inde over storformat print. Derudover, så var jeg og én kollega primus motor på et månedligt fagforeningsblad for frisørmestre, hvor vi både lavede designet til bladet, stod for at skaffe indholdet og annoncerne, lave journalistisk arbejde på messer eller hos interessante frisører rundt om i Danmark.
I mit nuværende job arbejder jeg meget med at lave lækre præsentationer i PowerPoint, lave tryksager klar til seminarer mv., samt vedligeholdelse at indholdet til vores “advert”-site vi CMS’et SiteCore
Derfor er mit speciale klart den trykte verden og den kreative process frem til et lækkert produkt, og jeg kender alt til at følge et workflow og overholde deadlines.

Hvem er din målgruppe/kunder?

Min kunde lige nu er jo JACK & JONES, da det er her jeg er ansat 🙂 Derfor handler det meget om at sætte sig ind i stilen her i virksomheden. Når jeg laver freelance arbejde, er mine kunder mange forskellige, lige fra
fødselsdagskort til venner og bekendte, vægdekoration til virksomheder, design af visitkort og logofremstilling.

Beskriv en normal arbejdsdag for en grafiker

Som grafiker er der ikke rigtig noget der hedder en normal arbejdsdag. Ikke to dage er ens, og man bliver konstant stillet overfor nye udfordringer og opgaver. Hvis man skal nævne noget der er ens for alle arbejdsdage er det, at man skal vænne sig til at bruge det meste af sin dag foran en computerskærm (medmindre man arbejder i et trykkeri). Men typisk planlægger man selv sin dag, og skal bevare overblikket over, hvilke opgaver man vil nå i løbet af dagen eller ugen. Derefter er det bare at klø på, og planlægge det efter deadlines, da det er én af de fornemmeste opgaver for en grafiker, at overholde disse!

Hvorfor har du valgt at blive mediegrafiker?

Jeg kan godt lide den måde faget kombinerer kreativitet samtidig med, at det ikke er en skam at man er en lidt nørdet gadget-freak. Det hjælper mig til at udvikle mig i mit job. Og så er mit arbejde også min interesse. Jeg har altid været den kreative type der fiflede med alt muligt håndarbejde, og har brugt uendeligt lang tid på at udvikle min håndskrift og underskrift.
Pludselig en dag læste jeg om mediegrafiker, og har ikke ét sekund siden været i tvivl om, at det er det helt rigtige for mig. Jeg kan godt lide at jeg også bruger mine handelsskole-viden til nogle af marketing-opgaverne, så det kombinerer handel og kreativitet.

Hvad adskiller dig fra alle de andre mediegrafikere?

Jeg synes det der adskiller mig mest er, at jeg bruger det jeg oplever i min hverdag og de inputs jeg får online, til at koble det kreative sammen med det tekniske en grafiker skal kunne. Jeg netværker virkelig meget og bruger min kreativitet både på arbejde, men i høj grad også i min fritid. Det kommer til udtryk ved, at jeg fotograferer og laver freelance arbejde, så jeg konstant udvikler mig og får nye idéer.
Jeg er meget opmærksom på at man i min branche konstant skal sørge for at være up-to-date og udvikle sig blandt andet via kurser, hvis man vil adskille sig fra mængden. Selvfølgelig betyder erfaring på sigt også noget, men når man er nyuddanet, har man jo ikke dét at byde ind med. 😉

Har du en ide til et produkt?

Jeg får konstant nye idéer til produkter som jeg kan bruge i mit arbejde, men også freelance. Lige nu sidder jeg og skal til at udtænke noget flot, men samtidig meget informativ infografik. Dét at det også skal være meget informativt gør det til en ret svær opgave, da det visuelle nogle gange lider lidt under for mange informationer på for lidt plads. Så når det kommer til flot infografik får man som grafiker virkelig sat sine evner på en hård prøve. Men det er én af grundende til det er så spændende at arbejde som grafiker! – I hvert fald når man elsker udfordringer.

Hvis du sidder tilbage med yderligere spørgsmål, kan du enten spørge herunder, eller sende mig en mail.
Så vil jeg gøre mit bedste for at svare på det 🙂

Posted under Grafik, Small Talk by

20 Responses


Læg en kommentar

Name Your Message
Email Website * We know you have something to say